A kaposvári taxisok nem félnek az UBERtől!

2016. 01. 19., kedd, 16:33

A kaposvári taxisok nem félnek az UBERtől!

Két napja tart a fővárosi taxisblokád. Európa több nagyvárosa után most a pesti taxisok is a vírusként terjedő Uber-alkalmazás betiltását követelik. Lengyel Balázs, a kaposvári City Taxi vezetője azt mondja, Kaposváron nem félnek az Uber megjelenésétől, mert olyan alacsony és kiszámítható a helyi tarifa, hogy nem érné meg ez alá menni.

- Utánanéztem más városok fuvar tarifáinak, és tudomásom szerint a kaposvári taxisok dolgoznak az egyik legolcsóbb fix tarifával, ami nálunk konkrétan 700 ft városon belül. Talán Győrben, Szegeden, Pécsen, vagy a hasonló méretű vidéki városokban lehet létjogosultsága az alkalmazásnak, nálunk semmiképp.

Általánosságban az a véleményem, hogy ha megjelenik egy új piaci szereplő, akkor annak ugyanazoknak a szabályoknak kellene megfelelnie, és ugyanazokkal az engedélyekkel rendelkeznie, mint a többi piacon lévő szolgáltató.

Ez a történet körülbelül olyan, mintha te kitalálnád, hogy pizzériát akarsz csinálni, de csak otthon akarsz sütni, és akkor nem kell se ÁNTSZ, se működési engedély.

Nekünk kell vizsgáznunk helyismeretből, etikából, műszaki ismeretekből, gyakorlatból, és külön kell vizsgáznunk KRESZ-ből is. A másik dolog, hogy egy helyi taxis átlagban kifizet havonta 50.000 ft járulékot, iparűzési adót, tőlük nem tudom mennyi jut el a városhoz és az államhoz… Azt is érdemes figyelembe venni, hogy Kaposváron körülbelül 100 taxis dolgozik, akik családfenntartók, az ő megélhetésüket is jó lenne szem előtt tartani.

Egy kaposvári Uber sofőrt is sikerült elérnünk, aki Pesten dolgozik, szerinte sincs sok esélye, hogy meg tudják vetni a lábukat itt. András szerint az egyetlen somogyi helyszínként Siófok jöhet szóba nyáron, mivel ott magasabbak az árak, és rengeteg az utas. Több különböző információt is olvastunk az Uber árairól, ezért vele tisztáztuk le ezeket:

- 30 ft a percdíjunk, 165 ft a kilométerdíjunk és 380 ft az alapár, ezekből tevődik össze az alaptarifa. Az összeg a kereslet növekedésével nőhet, ezeket a rendszer szabályozza zónánként. Például hétvégente körülbelül a duplája szokott lenni, mivel akkor többen szeretnék egyszerre használni a szolgáltatást. A pesti taxitársaságokhoz képest körülbelül 2/3-al olcsóbbak vagyunk ezzel a rendszerrel. A sofőrök 75%-ot kapnak a viteldíjból, tehát 25% marad az Ubernek. Én egy hónapja dolgozom Uberesként, nem hajtom szét magam, így 150-170 ezret tudok megkeresni. 

Fontosnak tartanám elmondani, hogy a taxisok véleményével ellentétben a legtöbb Uberes a legális működésre törekedik, nem igaz, hogy semmilyen engedéllyel és szakmai ismerettel nem rendelkezünk.

Nekünk is ugyanúgy meg kell szereznünk azokat a képesítéseket, vizsgákat, amiket egy taxisnak, ha nem szeretnénk feketén dolgozni. Akinek pedig nincsenek meg ezek, magára vessen, őt fogják megvágni. Az adózásról meg annyit, hogy egyéni vállalkozóként szeretnék működni a jövőben.

A blokádnak nem látom értelmét, igazából csak nekünk csinálnak vele reklámot. Persze Magyarországon minden megtörténhet, ha mégis betiltják az Ubert, mi fogunk majd tüntetni. És akkor persze jönnek velünk az utasok is, ami alsó hangon is több ezres tömeget jelentene...

 

Az Uber alaptarifák alapján egy 4 kilométeres fuvar 1100-1200 forint lenne, ami a kaposvári 700 ft-os fix tarifával szemben valóban nem tűnik versenyképesnek.

 

 

Ha épp Pesten olvasod ezt a cikket, szimpatikus az Uber, és szeretnél sofőrnek regisztrálni, ITT megteheted.

Ha csak utazni szeretnél, ITT regelj be.

 

Tetszett a cikk? Ne maradj le rólunk! Kövess minket Facebook oldalunkon: