2026. 10. 06., Kedd, 14:29

Magyar Péter: szélesebb körre terjesztjük ki a katázás lehetőségét

Fontos adózási változásokat jelentett be a miniszterelnök. Jövőre bevezetik a milliárdosok vagyonadóját, kiszélesítik a katázás lehetőségét, és megszűnik a profi sportolókra vonatkozó EKHO-kedvezmény.

Facebook-videóban jelentett be három fontos adózási változást kedden Magyar Péter miniszterelnök. A kormányfő megjegyezte, hogy ezekkel a választások előtt tett ígéreteiket valósítják meg. Hozzátette, hogy a javaslatokat társadalmi egyeztetésre is bocsátják.

2027-től jön a milliárdosok vagyonadója

A miniszterelnök elsőként arról beszélt, hogy 2027. január 1-jétől bevezetik a milliárdosok vagyonadóját, amelyet azoknak kell megfizetniük, akiknek az egy főre jutó vagyona eléri az 1 milliárd forintot.

Az adó mértéke az 1 milliárd forint feletti vagyon után 1 százalék lesz, a 100 milliárd forint feletti vagyonrészt pedig 1,5 százalékos adó terheli.

Vagyis ha valakinek a vagyona 1,1 milliárd forint, akkor nem ennek az 1 százalékát kell befizetnie adóként, hanem csak az 1 milliárd forint feletti 100 millió forint 1 százalékát. 

Az adó a teljes vagyonra vonatkozik, az ingatlanoktól és befektetésektől kezdve a társasági részesedésekig. A külföldön tárolt, illetve vagyonkezelőknél kezelt vagyon után is fizetni kell majd.

Magyar Péter ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott:

nem érdemes a vagyonok elrejtésével próbálkozni.

A vagyonadót évente egyszer, önbevallás alapján kell majd megfizetni, első alkalommal a 2026. év végi állapot alapján, 2027. augusztus 31-ig.

A kormányfő hangsúlyozta, hogy akinek 1 milliárd forintnál kisebb a vagyona, annak nincs teendője.

Úgy fogalmazott:

„minden ezzel ellentétes híresztelés álhír.”

Többen katázhatnak majd

Magyar Péter videójának második témája a kata volt. A miniszterelnök azt mondta:

visszaadják a katázás lehetőségét azoknak is, akiket az előző kormány kizárt ebből a körből.

Újra katázhatnak majd a mellékállású vállalkozók, a nyugdíjasok és azok is, akik egyetemi tanulmányaik mellett vállalkoznak. Emellett ismét lehetővé teszik, hogy a katások ne csak magánszemélyeknek, hanem cégeknek és más szervezeteknek is számlázzanak.

Az új rendszerben a főállású katások havi tételes adója 100 ezer forint lesz, a mellékállásúaké pedig 50 ezer.

Azoknak a főállású vállalkozóknak, akik kizárólag magánszemélyeknek számláznak, átmenetileg, 2027-ben havi 75 ezer forintot kell fizetniük, 2028-tól azonban számukra is 100 ezer forint lesz a havi tételes adó.

A cégeknek és más szervezeteknek számlázó katások bevételeit 15 százalékos adó terheli, amelybe beleszámít a befizetett kata. Ez egy főállású katásnál azt jelenti, hogy évi 8 millió forintos bevételig csak a havi 100 ezer forintos tételes adót kell megfizetni.

Az éves bevételi határt is megemelik 18 millióról 22 millió forintra.

Változik a katások társadalombiztosítási ellátásának alapja is: megemelik azt az összeget, amely alapján a táppénzt, az anyasági ellátást és a későbbi nyugdíjat kiszámítják.

A miniszterelnök azt mondta: várakozásaik szerint jóval több mint százezer új kisvállalkozó választhatja majd ezt az adózási formát.

Megszűnik a „Kánaán” a profi sportolóknak

Magyar Péter azt is bejelentette, hogy változtatnak az EKHO-n, azaz az egyszerűsített közteherviselési hozzájáruláson. Ezt az adózási formát többek között sportolók, előadók, művészek és újságírók vehetik igénybe, ám jelenleg nem azonos feltételekkel.

Az EKHO általános éves bevételi értékhatára 60 millió forint, a hivatásos sportolóknál azonban jelenleg 500 millió forint.

Magyar Péter azt mondta: szeretik a magyar sportot, és az a céljuk, hogy minél több magyar csapat és sportoló legyen sikeres,

de nincs szükség arra, hogy az esetenként havi 10, 20 vagy akár 50 millió forintot kereső külföldi profi focistákra egészen más adózási szabályok vonatkozzanak.

2027-től így ezt a kedvezményt megszüntetik, így a profi sportolóknál is 60 millió forintra csökken az EKHO-val adózható bevétel felső határa.

Az EKHO mértéke 15%. Ha valaki például 59 millió forintot keres egy évben, és ez az összeg EKHO-val adózható, akkor 15 százalékot fizet utána. Ha viszont 61 millió forintot keres, akkor 60 millió forintig marad a 15 százalékos EKHO, az ezen felüli 1 millió forint után viszont már a szokásos adókat kell megfizetnie.

Tetszett a cikk? Ne maradj le rólunk! Kövess minket Facebook oldalunkon: