Megszavazta az Európai Parlament kedden a jogosítványok uniós szabályozásának reformját, a változás érinti a kezdő vezetőket és a vezetéstől való eltiltás gyakorlatát is.
Az Európai Parlament kedden megerősítette a vezetői engedélyekre vonatkozó uniós szabályok aktualizálását. A jogalkotók célja, hogy javuljon a közúti közlekedés biztonsága, és csökkenjen az EU közútjain évente közel 20 ezer halásos kimenetelű közúti balesetek száma. A szavazás menetét a helyszínen követtük. Számba vettük a reform legfontosabb változásit.
Bővítik a járművezetői vizsga témakörét ezentúl például olyan témák is helyet kapnak, mint a holttérrel kapcsolatos kockázatok, a vezetéstámogató rendszerek, a telefonhasználat okozta figyelemelterelés veszélye. A képviselők kérésére az új képzési és vizsgakövetelmények nagyobb hangsúlyt helyeznek majd a kockázatokra, különösen a gyalogosokkal, a gyermekekkel, a kerékpárosokkal kapcsolatban.
Hosszabb érvényesség a vezetői engedélyre
Az első jogosítvány megszerzése vagy a már meglévő megújítása előtt a kérelmezőknek a látásukat, valamint szív- és érrendszeri állapotukat felmérő orvosi ellenőrzésen kell átesniük.
Az uniós szabályozás most először legalább kétéves próbaidőt határoz meg a kezdő járművezetők számára. Ráadásul ebben az időszakban rájuk szigorúbb szabályok is vonatkoznak, például komolyabb szankciókkal jár, ha alkohol vagy kábítószer hatása alatt vezetnek, vagy elmulasztják a biztonsági öv használatát.
Emellett a 17 évesek is kaphatnak B kategóriás jogosítványt, de 18 éves korukig egy gyakorlott járművezető kíséretében kell vezetniük.
Enyhítést kapnak a hivatásos sofőrök, mert az új szabályok lehetővé teszik a C-kategóriás tehergépjármű-vezetői engedély megszerzését 18 éves korban, a D-kategóriás autóbusz-vezetői engedélyt pedig 21 éves korban, ehhez viszont szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal kell rendelkezniük.
Digitális jogsi a telefonon
A külföldön kapott büntetésekről
Ezentúl a külföldön elkövetett ittas, vagy kábítószer hatása alatt történő vezetéssel, a halálos kimenetelű közlekedési balesettel, vagy a sebességhatár nagymértékű túllépésével összefüggő büntetéseket és a járművezetéstől való felfüggesztést vagy eltiltást továbbítják majd a kiállító uniós országnak. A nemzeti hatóságoknak a jövőben késedelem nélkül tájékoztatniuk kell egymást a legsúlyosabb közlekedési szabálysértésekről, aminek célja a határokon túl elkövetett gondatlan vezetés visszaszorítása.