2025. 10. 22., Szerda, 05:17

Jön a digitális jogsi és keményebben büntetik majd a kezdő vezetőket

Megszavazta az Európai Parlament kedden a jogosítványok uniós szabályozásának reformját, a változás érinti a kezdő vezetőket és a vezetéstől való eltiltás gyakorlatát is.

Az Európai Parlament kedden megerősítette a vezetői engedélyekre vonatkozó uniós szabályok aktualizálását. A jogalkotók célja, hogy javuljon a közúti közlekedés biztonsága, és csökkenjen az EU közútjain évente közel 20 ezer halásos kimenetelű közúti balesetek száma. A szavazás menetét a helyszínen követtük. Számba vettük a reform legfontosabb változásit.

Bővítik a járművezetői vizsga témakörét ezentúl például olyan témák is helyet kapnak, mint a holttérrel kapcsolatos kockázatok, a vezetéstámogató rendszerek, a telefonhasználat okozta figyelemelterelés veszélye. A képviselők kérésére az új képzési és vizsgakövetelmények nagyobb hangsúlyt helyeznek majd a kockázatokra, különösen a gyalogosokkal, a gyermekekkel, a kerékpárosokkal kapcsolatban.

Hosszabb érvényesség a vezetői engedélyre

A motorkerékpárok és a gépjárművek esetében a vezetői engedélyek érvényessége 15 év lenne, de a tagállamok lehetőséget kapnak arra, hogy ezt 10 évre csökkentsék, amennyiben a vezetői engedélyt személyazonosító igazolványként is használják. A tehergépjárművek és az autóbuszok vezetői engedélye 5 évig lesz érvényes. A 65 éves vagy idősebb járművezetők esetében a tagállamoknak lehetőségük lesz csökkentésre annak érdekében, hogy növeljék az orvosi ellenőrzések vagy az ismeretek frissítésére szolgáló tanfolyamok gyakoriságát.

Az első jogosítvány megszerzése vagy a már meglévő megújítása előtt a kérelmezőknek a látásukat, valamint szív- és érrendszeri állapotukat felmérő orvosi ellenőrzésen kell átesniük.

Az uniós szabályozás most először legalább kétéves próbaidőt határoz meg a kezdő járművezetők számára. Ráadásul ebben az időszakban rájuk szigorúbb szabályok is vonatkoznak, például komolyabb szankciókkal jár, ha alkohol vagy kábítószer hatása alatt vezetnek, vagy elmulasztják a biztonsági öv használatát.

Emellett a 17 évesek is kaphatnak B kategóriás jogosítványt, de 18 éves korukig egy gyakorlott járművezető kíséretében kell vezetniük.

Enyhítést kapnak a hivatásos sofőrök, mert az új szabályok lehetővé teszik a C-kategóriás  tehergépjármű-vezetői engedély megszerzését 18 éves korban, a D-kategóriás autóbusz-vezetői engedélyt pedig 21 éves korban, ehhez viszont szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal kell rendelkezniük.

Digitális jogsi a telefonon

A reform része a mobiltelefonon elérhető digitális vezetői engedély. A cél pedig az, hogy  fokozatosan az elsődleges jogosítványformátummá váljon az Unióban. Ez nem zárja ki azt, hogy ne lehessen továbbra is fizikai jogosítványt kérni.

 

A külföldön kapott büntetésekről

Ezentúl a külföldön elkövetett ittas, vagy kábítószer hatása alatt történő vezetéssel, a halálos kimenetelű közlekedési balesettel, vagy a sebességhatár nagymértékű túllépésével összefüggő büntetéseket és a járművezetéstől való felfüggesztést vagy eltiltást  továbbítják majd a kiállító uniós országnak. A nemzeti hatóságoknak a jövőben késedelem nélkül tájékoztatniuk kell egymást a legsúlyosabb közlekedési szabálysértésekről, aminek célja a határokon túl elkövetett gondatlan vezetés visszaszorítása.

Az új szabályokat  az uniós országoknak három év alatt kell átültetniük saját jogrendjükbe, és további egy év áll rendelkezésükre arra, hogy felkészüljenek azok végrehajtására.

Tetszett a cikk? Ne maradj le rólunk! Kövess minket Facebook oldalunkon: