351.486.889 forintba kerültek a VOKS2025 “véleménynyilvánító szavazáshoz” gyártott szavazólapok, amelyeket a kormányhoz ezer szállal kapcsolódó üzletember, Balásy Gyula cége, a Lounge Design Kft. készített el. Az is kiderült, hogy nem tudták ellenőrizni a kettős kitöltést, egyszerűen bíztak az emberekben. Azt pedig még nem tudják, hogy hány szavazólapot küldtek ki postai úton.
Az aHang a VOKS2025 lázárása után azonnal közérdekű adatigénylést nyújtott be a Miniszterelnöki Kabinetirodának, hogy kiderítsék, ezúttal ki, és mennyiért csinálta a szavazólapokat. A válaszukban azt írták, hogy 7.800.000 szavazólap került legyártásra, a szolgáltatást a Lounge Design Kft.-től rendelte meg a Miniszterelnöki Kabinetiroda. A szavazólapok legyártása pedig több mint 350 millió forintba került.
A civil szervezet arra is kíváncsi volt többek között, hogy a Voks2025 bejelentésekor a kormány azt kommunikálta, hogy ez más lesz, mint az eddigi megszokott nemzeti konzultációk, nem lesz online kitöltési lehetőség, akkor miért került ez felülírásra. Valamint arra is, hogy hogyan került ellenőrzésre, hogy egy magánszemély nem küldte vissza online és postai úton is.
A Kabinetiroda azt válaszolta, hogy a kormány – tekintettel a 22.217 db állampolgári bejelentésre az ellopott vagy elveszett szavazólapokkal kapcsolatban – úgy döntött, hogy lehetővé teszi az online szavazást. A másik kérdésre, hogy hogyan tudták kiszűrni egy “ilyen fontos kérdésben” a kettős szavazás elkerülését, azt írták, hogy igazából csak bíztak az emberekben.
A kormányzat tisztelettel fordul a magyar emberek felé, hisz abban, hogy a polgárok felelősségteljesen és becsülettel kívántak élni a véleménynyilvánítás lehetőségével egy nagy horderejű kérdésben. - olvasható a Kabinetiroda válaszában.
Külön érdekesség, hogy az aHang szerette volna azt is megtudni, hány szavazólap került postai úton kiküldésre. Erre azt a választ kapta a szervezet, hogy azt nem tudják, mert még folyamatban van az elszámolás.
Az aHang azt is ki akarta deríteni, hogy hány forintba került a Voks2025 hirdetése összesen és tételesen (TV reklámok, online média felületeken való reklámozás, közösségi médiában reklámozás, nyomtatott sajtóban reklámozás). Erre nem kaptak érdemi választ, azonban a Kabinetiroda a 8. kérdésében megjelölt adatokba – azok nagy számára tekintettel – betekintést biztosítanak.
“Közpénz milliókból eljátszott színjáték, semmi több. A VOKS2025 indulásánál már jeleztük, hogy semmivel sem lesz komolyabban vehető ez, mint az eddig megszokott nemzeti konzultációk. Így ez sem volt más, mint méregdrága kampányeszköz.” - áll az aHang közleményében.