2025. 06. 03., Kedd, 07:48

Megérkezett a kiskereskedelmi toplista, a Lidl-ben vásároltunk a legtöbbet a tavalyi évben

Egészen elképesztő ütemben, 14 százalékos bővüléssel 1611 milliárd forintra nőtt a Lidl árbevétele 2024-re, miközben a szűk értelemben vett konkurencián belül már 20 százalék felett van a cég piaci részesedése – derült ki a Trade Magazin által közölt adatokból. A versenytársak látványosan lemaradtak, miközben a Reálnak még csökkent is a forgalma.

A Trade Magazin az elérhető adatok és a piaci trendek alapján minden évben előjön egy becsléssel, ami szerint 2024-ben nem változott a kiskereskedelmi toplista, de forgalmat tekintve egy nagyon durva eltolódás következett be a kiskereskedelmi láncok között. Az elmúlt 12 évben így változott a cégek forgalma:

Az ábrán látszik, hogy a 2010-es évek első felében még a Tesco volt Magyarország vezető kiskereskedelmi lánca, amit forgalom tekintetében a Coop, a CBA és a Spar követett. A német diszkontláncok (Lidl, Aldi és Penny Market) akkor még viszonylag kis játékosoknak számítottak. Az elmúlt egy évtizedben ez a három cég a versenytársaknál sokkal nagyobb ütemben tudta növelni forgalmát, amivel 2020-ra a Lidl piacvezetővé vált. Az Aldi és a Penny Market ugyan nem tudott felkerülni a kiskereskedelmi piac dobogójára, de forgalom szempontjából leelőzték a Reált és az Auchant.

A 2024-es adatokban újdonságnak számít, hogy több mint tíz év után újra van olyan kiskereskedelmi lánc, amelynek 20 százalék fölött van a piaci részesedése. 2013-ban ez a Tesco volt (ami mostanra 12 százalékra zsugorodott), míg 2024-ben a Lidl (ami 12 év alatt megháromszorozta a piaci részesedését).

A különböző cégek pénzügyi eredményeit még nem ismerjük, de azt tudjuk, hogy elég cudar időszakon vannak túl: hosszú ideje vonatkozik rájuk a kiskereskedelmi különadó és a kormányzat 2022-ben árstoppal, tavaly a kötelező akciózással, idén pedig árrésstoppal nyúlt bele az árképzésükben.

A 2024-es évből azt tudjuk, hogy:

  • a Lidl és a Tesco eredményeit még nem ismerjük;
  • a Spar 24,7 milliárdos veszteséget termelt;
  • az Aldi 27,3 milliárd mínuszt;
  • a Penny 4,7 milliárd pluszt;
  • az Auchan 6,9 milliárd nyereséget;
  • a CBA, a Coop és a Reál franchise-rendszerben működnek, így ha összesített forgalmat lehet is náluk becsülni, nyereséget vagy veszteséget nem.

Ti melyik boltban szerettek vásárolni?

Tetszett a cikk? Ne maradj le rólunk! Kövess minket Facebook oldalunkon: