Az Európai Bizottság radikálisan átalakíthatja a járművek műszaki vizsgáztatására, nyilvántartására és ellenőrzésére vonatkozó uniós szabályokat. A tervek szerint minden tíz évnél idősebb autóra és furgonra évente kötelező műszaki vizsga várna, a motorkerékpárokra pedig megszűnne a kivétel – értesült a portfolio.hu. A bizottság több más lényegi változást is tervez.
Az Európai Bizottság átfogó javaslatcsomagot terjesztett elő a járművek műszaki vizsgáztatásáról, nyilvántartásáról és közúti ellenőrzéséről szóló uniós szabályozás módosítására. A cél kettős: jelentősen csökkenteni a közúti balesetek számát, és hatékonyabban fellépni a közlekedésből eredő környezetszennyezés ellen – hívja fel a figyelmet a portál. A bizottság azzal érvel a szigorítások mellett, hogy így 2026 és 2050 között a tervezett változtatások akár 7 ezer életet menthetnek meg és 65 ezer súlyos sérülést előzhetnek meg.
A javaslat szerint minden tíz évnél idősebb személygépkocsira és furgonra évente kötelező műszaki vizsga vár. Ezzel párhuzamosan a motorkerékpárokra vonatkozó jelenlegi kivételeket megszüntetnék: a 125 cm³ feletti motorok számára is kötelező lenne a rendszeres műszaki vizsgálat.
További intézkedések
- A műszaki vizsgák technológiai színvonala is emelkedni fog: az új járműtípusokra – különösen az elektromos autókra – szabott ellenőrzések bevezetését írná elő az EU. Tesztelni kell majd például a biztonsági rendszerekhez tartozó szoftverek épségét is.
- A kibocsátásmérésben is jelentős előrelépés várható: Kötelezővé válhat az ultrafinom részecskék (pn) és a nitrogén-oxidok (nox) szintjének mérése, különösen a dízelmotoros járművek esetén.
- Brüsszel célja az is, hogy hatékonyan lépjen fel a kilométeróra-manipulációval szemben, amely különösen a használt autók határokon átnyúló kereskedelmében jelent problémát.
Ezek az információk kötelezően átadhatók lennének más tagállamok hatóságainak, például jármű újraregisztrációja esetén.