Lázár János építési és közlekedési miniszter 10 miniszteri vállalást tett a közlekedési infón 2025-re vonatkozóan, hogy javítsák a hazai közösségi közlekedés színvonalát. Többek között bevezetik a késési biztosítás intézményét.
A kormány első idei sajtótájékoztatóját, a közlekedési infót Lázár János építési és közlekedési miniszter elmondása szerint azért hívta össze, hogy arról beszéljen: hogyan lesz színvonalasabb a közlekedés Magyarországon 2025-ben. Lázár János 10 miniszteri vállalást tett 2025-re vonatkozóan, hogy javítsák a hazai közösségi közlekedés színvonalát:
- Bevezetik a késési biztosítás intézményét: ma Magyarországon négy vonatból három pontos, ezzel az európai középmezőnyben vagyunk, ezért június 1-jétől bevezetik, hogy a busz-és a vasúti jegyár felét visszafizetik annak, akinek a járata 20 percet késett. Az utasnak semmit sem kell tennie, bizonyítania, papíroznia, azaz bürokratikus lépést tennie. Vagyis vita nélkül adják vissza a jegyár felét, elismerik a felelősségüket. Aki applikációban vásárolt, neki visszautalják, aki automatában, ő az utazás után a jegypénztárban kapja vissza a pénzt. A bérletes utasok a következőképpen kapják vissza a pénzt: ha havonta ötször késett a járatuk, a következő járat árából 10 százalékos kedvezményt kapnak. A MÁV applikációban be kell kapcsolni a késéi biztosítást.
- 2026 január 1-jére a MÁV és a Volán csoport össze mosdóját felújítják az állomásokon. 1000 MÁV mosdó van, ebből 300 újult meg eddig, a többi 700, majdnem használhatatlan állapotút felújítják.
-
Minden Intercity járaton takarító személyzet fog tevékenykedni: április 1-jétől minden Intercity járaton menet közbeni takarítás is lesz, ami a mosdókra is vonatkozik.
- Egy év alatt 1000 új autóbuszt vásárol Magyarország.
- Megerősítik a mozdonyflottát: 2026 nyaráig minden második mozdony megújul.
- Az Intercity járatoknál csökkentik a kocsihiányt: 100 új kocsi áll be a nyári főszezonra
- Gyesevesítik a MÁV-ot
-
A nyári szezon jelenti a legnagyobb kihívást, ezért egy új szolgáltatást hoznak létre, a MÁV buszt, amelyek a vasúton fognak szolgálatot teljesíteni: ha például a Déliből induló vonat megtelt, de túl sokat az utas, akkor őket a MÁV busz viszi el, hogy mindenki eljusson az úti céljára. Ezek új vagy újszerű buszok lesznek.
-
Megszerelik a klímákat: aki jegyet vesz a vonatra, pontosan tudni fogja, hogy az adott járaton működik-e a klíma vagy sem. A jegy által tehát lehet klímás verziót vagy nem klímás verziót választani. Minden vonalon vagy klímás busz vagy klímás járat rendelkezésre fog állni.
- Jön a MÁV+, tehát megújul a tömegközlekedési applikáció, áprilistól felmenő rendszerben.