Készül az új KRESZ, folyamatosan érkeznek róla a részletek, módosítások. Ezúttal a gyalogosokra, a kerékpárosokra és az e-rollerezőkre vonatkozó új szabálytervezetekbe engedtek betekintést, ezek közül szemezgettünk.
Gyalogos szabályok
A jelenlegi szabályozás szerint a gyalogosnak onnantól van elsőbbsége a zebránál, ha már lelépett a járdáról.
Ezzel szemben nemcsak az áthaladónak lenne elsőbbsége, hanem az áthaladni szándékozónak is
Ennek az a feltétele, hogy az autós számára látható legyen az áthaladási szándék, a gyalogos olyan sebességgel közlekedik vagy olyan távolságban van, ami erre utal.
Kerékpáros szabályok
A bukósisakot fokozatosan kötelezővé tennék a fiatal biciklizők számára, ami egyelőre csak ajánlott. Ezt úgy tennék, hogy
Rolleres szabályok
A nagyobb teljesítményű elektromos rollerek esetében idén bevezetett kötelező biztosítás után a KRESZ-ben is külön fognak szerepelni a nagyobb mikromobilitási eszközök. Az új szabályok szerint motoros rollernek számítanának a minimum kétkerekű, egy tengelyen kormányozható, állva vezethető, 1000 wattot nem meghaladó teljesítményű vagy 35 kilónál könnyebb, sík terepen önerőnél 25 km/h-nál lassabban közlekedő eszközök. A nagy teljesítményűeknek azok számítanának, amelyek az előbbi vezethetőségi tulajdonságok mellett 1000 wattnál erősebbek, vagy 35 kilónál nehezebbek, vagy 25 km/h-nál többre képesek.
A kisebb teljesítményű e-rollerekre a kerékpáros szabályok vonatkozhatnak majd, szóval jogosítvány vagy kötelező biztosítás sem kell hozzájuk
Ezeket 12 évnél idősebbek használhatnák olyan helyeken, ahol biciklizni is lehet, főútra pedig akkor mehetnének ki bukósisakban, ha van biciklinyom. A nagy teljesítményű motoros rollerekre a segédmotor-kategória szabályai lennének érvényesek, szóval maximum 40 km/h-val mehetnének, kellene hozzá kötelező biztosítás és védelem is. Fontos különbség, hogy ezekkel viszont már nem szabadna használni a járdákat és a gyalog- és bicikliutakat sem.