Az utóbbi időben egyre több Kaposvár környéki lakos igyekszik felhívni a figyelmet a közösségi médiában a Kaposvárt és Szigetvárt összekötni hívatott gyorsforgalmi út építésére. Lassan két éve terítéken van a téma és egy útvonalterv, azonban sem a lakosok, sem a polgármesterek nem kaptak választ kérdéseikre, megnyugtató információkat pedig végképp. Utánajártunk mit lehet és mit nem lehet tudni a sokak aggodalmát felkeltő beruházásról. Igaz hogy az út a Tókaji Parkerdőn és a Bőszénfai Szarvasfarmon fog áthaladni? Mely települések közvetlen közelében halad majd? Mit nyerünk mi ezzel?
2022 decemberében látott napvilágot a Kaposvárt és Szigetvárt összekötő gyorsforgalmi út terve. Ezt a beruházást 2 évvel megelőzte a Szigetvár-Pécs, szintén 2x2 sávos gyorsforgalmi út ötlete. A két projektet egy harmadik, országos volumenű tervezet részeként is értelmezhetjük, melyet az M9-es autópálya beruházásként lebegtetnek már hosszú évek óta, és ha elkészül, az M9-es Debrecent Kőszeggel köti majd össze, 300 kilométer hosszú lesz, vagyis Magyarország leghosszabb autópályája.
2022 végén, az új 67-es elkészülte után kezdték el vizsgálni a déli, Szigetvárra tartó útvonalat. Ekkor került elő az alábbi indoklás:
A Dél-Dunántúli régió fejlesztése céljából a jelenleg folyamatban lévő úthálózati fejlesztéseket figyelembe véve vált szükségessé a Kaposvár – Szigetvár gyorsforgalmi összeköttetésének vizsgálata, annak érdekében, hogy meghatározható legyen közép-hosszútávon, hogy milyen gyorsforgalmi fejlesztés szükséges a térségben. A vizsgált szakasz Kaposvár elkerülő nyugattól az M60 autóútig tart
Ekkor a tervek még az előkészítési fázisban voltak, de már rendelkeztek megvalósíthatósági tanulmánnyal. Mint akkor írták,
az új nyomvonal 2x2 sávos lenne, és 40.600 métert foglalna magában. A tervek szerint így létrejönne egy nyugati kaposvári elkerülő is
Ez volt az első alkalom, hogy a Kaposvár és Szigetvár közötti települések lakói a saját szemükkel láthatták az M90-es tervezett útvonalát, és a pillanat, amikor először aggodalmukat fejezték ki miatta.
Azóta kiderült, hogy előzetesen hat lehetséges folyosót jelöltek ki, amelyek közül egy nyomvonal továbbtervezését javasolták, ami nagyjából egybeesik a fenti térképen megjelölt útvonallal. Ez a Jutai út és Kaposvár északi elkerülő útjának csomópontjától indulna és Kaposújlak, Kaposszerdahely, Töröcske és Zselickislak érintésével érné el a jelenlegi 67-es utat. Fontos azonban, hogy Kaposvár és Szigetvár között nem a már most is meglévő úttestet bővítenék négysávosra, illetve egészítenék ki a településeket elkerülő ágakkal, hanem új nyomvonalon teljesen új út épülne.
Miután az utóbbi két évben néhány elcsípett nyilatkozaton kívül szinte semmilyen konkrétum nem került megosztásra, a kérdések csak sorjáztak. Idén júliusban projektismertető találkozóra hívta a 67-es gyorsforgalmi út Kaposvár és Szigetvár közötti szakaszának környezeti hatástanulmányát készítő konzorcium az érintett települések polgármestereit.
A találkozó előtt már másfél hónapja eldőlt, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából az U2P Konzorcium készíti a gyorsforgalmi összeköttetés környezeti tanulmánytervét, és azt követően a környezetvédelmi engedélyt is a konzorciumi tagoknak (Utiber Kft. és a Pannonway Építő Kft.) kell megszerezniük.
Horváth Anikó, az UTIBER Kft. tervezési Igazgatóságának osztályvezető-helyettese az ismertetőn elmondta, hogy a konkrét, végleges nyomvonal még nincs kész, és azt a szükséges egyeztetések után jelölik ki, az érintett települések lakói és képviselői mégsem bíznak abban, hogy a kivitelezők figyelembe veszik majd az észrevételeiket.
Balogh Ádám, Kaposszerdahely polgármestere is részt vett a találkozón, ahol elmondása szerint szinte egyetlen kérdésére sem kapott konkrét választ, viszont több olyan lehetséges terv birtokába jutott, aminek sem ő, sem a település lakói nem örülnek.
Az első, legszembetűnőbb probléma, hogy az útvonal a Kaposváriak által is közkedvelt Tókaji Parkerdőn fog áthaladni, kihasítva belőle egy minimum 150 méter széles csíkot. Azt már nem is merjük komolyan gondolni, hogy az elnagyolt térkép alapján a Bőszénfai Szarvasfarmot is kettészeli, Szerdahely viszont biztosan elvesztené az eddig meglévő idilliségét
- mondta a polgármester.
Az útvonal a jelenleg felvázolt terv szerint Kaposszerdahely közvetlen közelében haladna, az elkészülte alatt hosszú időre zajjal, porral szennyezve a lakók életét, nem beszélve a szintén a település közelébe tervezett kamionos parkolóról.
Mint mondta, az egyeztetések már 2022 óta zajlanak, a polgármestereket azonban nem vonták be ezekbe, több tízezer embert kihagyva a döntésekből.
Számos dolog van amit nem értünk a beruházással kapcsolatban. Az új 67-es út építésénél az egyik cél az volt, hogy a forgalmat kivonják a települések életéből, itt miért akarják azt behozni ide? Tudomásom van róla, hogy rengeteg helybéli aggódik a nyugalma miatt, tenni azonban egyelőre nem sok mindent tudunk amíg nem tisztázódnak a kérdések, település szinten készülünk tájékoztató anyagok kiadásával.
Mária, az egyik zöld egyesület képviselője is aktívan foglalkozik a kérdéssel az utóbbi időben. Szerinte a parkerdőn kívül az egyik legnagyobb probléma a kaposszerdahelyi Dózsa telep 10 háznyi lakója, akik kifejezetten a csend és nyugalom miatt költöztek oda, az út viszont nagy valószínűség szerint közvetlen mellettük fog elhaladni.
Úgy gondoljuk, hogy a beruházás mostani stádiumában nagyjából 1 km-es sávon belül van egy kis mozgástér a lobbizásra, de az szinte biztosnak tűnik, hogy a Tókaji Parkerdő és a lakosok jeletnős része megsínyli ezt a projektet. Mi azt kérdőjelezzük meg, hogy szükség van-e egyáltalán erre az útra?
Sokan osztják Mária véleményét, miszerint Kaposvár és Szigetvár között nincs akkora forgalom, ami indokolná a beruházást, illetve sokkal előrébbvaló lenne a Szigetvár-Pécs utat felújítani vagy felváltani.
Nem osztjuk a nézetet, hogy Kaposvárnak bármi haszna lenne a gyorsforgalmi útból, hiszen csak tranzitforgalmat generálna, a városon pedig most sem halad át akkora forgalom, ami zavaró lenne. Kaposvár inkább a kárvallotja lenne ennek a gyorsforgalmi útnak.