„Beleférhet a sebességhatárok módosítása, de még nem tartunk ott” – mondták az új KRESZ megalkotói, akik a jogszabálytervezet fontos alapelveit már elárulták.
Több mint egy évtizeddel az első kormányzati ötletbörze után jelenleg 2025. március 31-re ígéri az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), hogy „a kormány által beterjeszthető” formába önti az új KRESZ-t - írja a vezess.hu
Az új KRESZ-t indító legelső alapelv – a Személy és vagyonbiztonság – mondatait teljes egészében közöljük, lesz, ahol csak a fontosabbnak tűnő részeket. A vastagon szedett részek az újak.
- § (1) Aki a közúti közlekedésben részt vesz,
a, úgy kell közlekednie, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne sértse, és ne veszélyeztesse;
b, tilos szándékosan hátráltatnia más forgalmi műveletét, tilos a résztvevők közötti távolságot veszélyes mértékűre csökkentenie, és tilos a közlekedés rendeltetésével ellentétes magatartást tanúsítania;
c, haladéktalanul és hatékonyan cselekednie kell a közúti közlekedés körében kialakult veszély elhárítására, az elkerülhetetlen sérelem vagy kár mértékének a csökkentése érdekében. -
A második alapelv a Szabálykövetés, ennek új részei közül ezek a legfontosabbak a tervezetben.
2. § (2) Közúti jelzés utasítása és jogszabályi rendelkezés eltérő tartalma esetén, az utasítás szerint kell eljárni.
(3) A közúti utasításoktól és a közúti közlekedésre vonatkozó jogszabályi rendelkezésektől abban az esetben lehet eltérni, ha annak betartása jelentősen sértené a továbbhaladáshoz fűződő érdeket és
a, az adott jelzés vagy észlelt egyéb akadály minden kétséget kizáróan üzemzavarból fakad, vagy
b, a közúti közlekedésre vonatkozó jogszabályi rendelkezések más általi megszegése miatt nem tarthatók be.
Türelmes és előzékeny legyél az autóban, kerékpárosként, gyalogosan
3. § (1) Aki a közúti közlekedésben részt vesz,
b, a forgalom észszerű és biztonságos menetének biztosítása érdekében türelmes, előzékeny és együttműködő viselkedést kell tanúsítania a forgalom más résztvevőjével szemben, valamint
c, úgy kell eljárnia, hogy a forgalomban való jelenléte, mozgása, közlekedési szándéka a forgalom más résztvevője számára ne legyen megtévesztő, továbbá egyértelműen felismerhető és megfelelően észlelhető legyen.
Az új KRESZ negyedik alapelve az Esélyegyenlőség, ami mindjárt világos lesz, mert itt is közöljük az új részeket, ezúttal is vastagon szedve.
4. § (1) Aki a közúti közlekedésben részt vesz,
a, közlekedése során figyelemmel kell lennie a nála védtelenebb biztonságának a megóvására,
b, minden helyzetben fokozott óvatosságot kell tanúsítania a legvédtelenebb közlekedési résztvevők biztonsága érdekében.
A háttérbeszélgetés végén rákérdeztek egy sokakat érdeklő témára: hozzányúlnak-e a jelenlegi sebességhatárokhoz, várható-e bármilyen változás?