2023. 10. 31., Kedd, 14:42

Új telefonos csalás terjed Magyarországon, ezekre figyelj ha nem akarsz belefutni!

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) egy újfajta csalásra figyelmeztet bennünket, melynek neve: hívószám-hamisítás (angol nevén phone number spoofing, vagy caller ID spoofing).

Az új csalási módszer pontosan azt takarja, mint amit a neve is sejtet: a készüléken a csalás során nem a hívást kezdeményező valódi telefonszáma jelenik meg, hanem egy másik, a hívó által előre beállított azonosító

Mint az NMHH közleménye kifejti, a csaló azért hajtja végre a számcserét, hogy elnyerje a hívott fél bizalmát: a beérkező híváskor a kijelzőn a telefon névjegyzékében egy közismert szolgáltató száma tűnik fel – de csak látszólag.

A csaló ezzel a trükkel teszi hihetőbbé a telefonhívásait, amikor a hívás során például azt próbálja elhitetni a felhasználóval, hogy ő végig, ténylegesen egy banki alkalmazottal beszél, és egy pénzügyi tranzakció során fellépő hiba vagy csalásgyanú miatt egyeztetnek. Valójában persze a banki vagy kártyaadatainkat szeretnék megszerezni (vishing).

A telefonos csaló arra törekszik, hogy mielőbb elaltassa a hívott fél gyanakvását, hiszen egy általa ismert szolgáltató nevében hívónak inkább hisz az ember, mint egy vadidegennek.

Ráadásul a csalók az interneten könnyen megszerezhetik az alapvető információkat rólunk a közösségimédia-profilok felhasználásával. Nem bízhatunk meg feltétel nélkül a hívóban csak azért, mert ő ismeri ezeket az adatokat, és nem bízhatunk a készülékünkön megjelenő hívószám valódiságában sem – hangsúlyozza a hatóság a közleményben.

Azt is kifejtik, hogy a bűnözők sokszor a pénzünkre utaznak – ilyenkor a személyes és a bankszámla- és/vagy bankkártyaadatainkra lesznek kíváncsiak, de

soha (!) nem szabad megadni a betéti vagy hitelkártyánk PIN-kódját, CVV-kódját, az online banki jelszavunkat vagy az egyszer használható, kétlépcsős hitelesítési kódot. Ez utóbbi adatokat még maguk a banki ügyintézők sem kérhetik el

Az is fontos, hogy soha ne utaljunk pénzt állítólagosan a banktól telefonon érkező kérésre, mert egy pénzintézet sosem kérhet ilyet. Végképp ne telepítsünk semmilyen programot a telefonra vagy számítógépre, és legyen gyanús, ha a hívás során sürgetnek bennünket valamilyen túl jónak tűnő ajánlattal. 

A legfontosabb óvintézkedés – emeli ki az NMHH –, amit a hívószám-hamisító csalókkal szemben megtehetünk, ha fenntartással kezeljük a telefonunkon megjelenő hívószám valódiságát is. Ha bizonytalanok lennénk abban, hogy valóban arról a számról keresnek-e bennünket, mint amit a telefonunk megjelenít, akkor inkább hívjuk vissza az illetőt.

Tetszett a cikk? Ne maradj le rólunk! Kövess minket Facebook oldalunkon: