2023. 09. 01., Péntek, 13:00

Elmúlt ez a nyár is, a kaposvári Tekergők még mindig sehol

Teljesen elátkozott téma Kaposváron a közbringarendszer. Hihetetlen, de ez a nyár is elmúlt úgy, hogy megyeszékhelyünkön továbbra sem működik a közösségi közlekedés alapvető ágazata, a közbicikli.

Túl korán örültünk még tavaly novemberben, mikor megpillantottuk a 2022 elején beígért új közbicikli-rendszer első Tekergőit a Desedán. A bringákat akkor - mint később kiderült - csak egy rövid próbaüzemig, meg talán néhány kép erejéig helyezték ki a dokkolókba, hiszen utána sokáig nem is hallottunk felőlük.

De kezdjük talán az elején. A város első próbálkozása 2015-ben volt a közbicikli-rendszerrel, amelyhez egyébként még rollerek is voltak, akkor 4 állomás és 32 kerékpár üzemelt. Ezt 2018-ban akarták megtoldani további 15 új állomással és 120 kerékpárral, ami olyan jól sikerült, hogy 2019-ben nemhogy nem bővítettek, de azt a 4 állomást is elbontották a városból, és teljesen eltűnt a közbringarendszer Kaposváron.

Itt újra ígéretet tett a városvezetés, hogy 2020 elejére elkészül az új, saját közbringarendszer, ám a témát újra csak 2022-ben elevenítették fel, mikor bemutatták a Tekergőt. A bejelentés akkor 170 elektromos rásegítésű bicikliről szólt, városszerte 18 dokkolóval, 341 millió forintért, ráadásul a városlakókkal még azt is megszavaztatták, hogy milyen színűek legyenek, mikor 2022 szeptemberén a nyeregbe pattanunk majd!

Ugyan az őszt sikerült tartani, de ahogy már korábban írtuk, csak néhány kép és próbálkozás erejéig került ki néhány bringa a Desedára, pillanatok alatt el is paterolták őket. Itt egy újabb fél éves csend következett, legközelebb már 2023 áprilisában találkozhattunk újra biciklikkel, mikor elárulták a kölcsönzési díjakat, valamint, hogy az összes állomás elkészült. Az indulást itt már szinte biztosként kezelték, 2023 nyár elejére tették.

Baleset is történt a dokkolók megépítését követően

Aztán június 26-án magunk is találkoztunk néhány darabbal a városban, a dokkolókhoz is kerültek biciklik, bár használni őket még mindig nem lehetett, csak néhány szerencsés mehetett próbaköröket, például a Virágfürdőnél.

A próbaüzemek során viszont olyan negatív visszajelzések érkeztek, annyi hiba jött elő a bicikliken és az állomásokon, hogy újra visszakerültek a raktárba. Akkor a városvezetés úgy nyilatkozott, hogy addig nem fizetik ki a bicikliket és a rendszert, amíg a kivitelező nem javítja ki maradéktalanul a hibákat, sőt érvényesíteni fogják a kötbért is.

Annyi biztos, hogy nemhogy a nyár elejére, de a nyár végére sem sikerült beüzemelni a kaposvári közbringarendszert. Mi adtunk azért egy esélyt neki, így szeptember elsejével mentünk egy kört a városban, hogy megnézzük a dokkolókat, de egyetlen Tekergővel se találkoztunk. A biciklik továbbra sincsenek kint a dokkolókban, sőt a rendszer oldaláról - ahol eddig lehetett követni őket - is teljesen eltűntek, és valószínűleg nem is fogunk velük egyhamar találkozni.

Sebaj, már csak 3 hónap télig, akkor már úgyse teker senki!