Az utóbbi időben az online vásárlás hatalmas iramban hódított teret, így egyre több csaló jelent meg a piacon. Emellett egyre több fölösleges dolgot rendelünk, amivel a személyes ökológiai lábnyomunkat csak növeljük. Miként döntsük el, megbízhatunk-e egy online üzletben, az online fizetésben? Hogyan döntsük el, melyik terméket vegyük meg?
1. Legyünk körültekintőek!
A termékek és webáruházak megbízhatóságát a referenciákon kívül a vásárlói vélemények rendkívül jól tükrözik. Érdemes időt szánni e vélemények felkutatására. Fontos, hogy valós vásárlói véleményeket vegyünk csak figyelembe. Ebben segítségünkre lehetnek az átirányító oldalak, amelyekre csak hitelesített regisztrációval lehet a véleményeket írni. Érdemes az akciókra felhívó üzeneteket komolyan venni, a különböző weboldalakon ugyanis az ún. öreg árukat lényegesen alacsonyabb áron próbálják eladni, ez észrevehető akár az eMAG újság lapjait lapozgatva is.
2. Kerüljük az impulzusvásárlásokat!
A marketing kampányok készítésénél a szakemberek különös figyelmet fordítanak arra, hogy azonnal meggyőzzék az ártatlanul böngésző felhasználókat. Tudatosodni kell, hogy ellen tudjunk állni, hogy felismerjük ezeket. Minél több „nemet mondunk” az ilyen célú hirdetésekre, annál könnyebben felismerjük őket a későbbiekben. Ehhez segítségünkre lehet, ha elképzeljük, mi történik, ha megkapjuk a rendelt terméket. Hova tesszük? Mire használjuk? Milyen gyakran használjuk? Amennyiben nem tudunk válaszolni a kérdésekre, valójában nincs rá szükségünk. Amint megpróbáljuk megválaszolni ezeket a kérdéseket az esetek többségében rájövünk, hogy az adott termékre valójában nincs is szükségünk.
3. Válasszunk megbízható forrást!
A hivatalos viszonteladótól való vásárlás számos előnnyel jár. A hazai terméktámogatás több gyártónál csak akkor igényelhető, ha a vásárlás hivatalos magyar partneren keresztül történik. A jogszabályon felüli garancia időtartamát is sokszor kötik a termék forrásához. Ez esetenként többletköltséggel jár, a külföldről importált termékekkel szemben. Érdemes mérlegelni, mekkora árkülönbözetet érnek meg nekünk ezek a plusz szolgáltatások.
4. Nem sürgős? Várjunk!
Amennyiben nem létszükséglet a megvásárolni kívánt termék, érdemes kisebb piackutatást végezni. Ennek több, egyszerű módja van. Nagy segítségünkre szolgálnak az ár összehasonlító oldalakon elérhető árgrafikonok. Itt megfigyelhetünk különböző trendeket. Sok esetben hónap végén olcsóbban lesz beszerezhető 1-1 termék akció keretében, viszont ha az adott termék tényleg sürgős számunkra, akkor nem érdemes várni, mert sok esetben hamar elkapkodják a termékeket a bolt virtuális polcairól. Mindazonáltal valószínűsíthető, hogy a következő hónapban is lesznek speciális ajánlatok. Amennyiben stagnálást látunk az árban, az egy fix árazott terméket jelent, többnyire nagy érdeklődéssel, ilyenkor nagy mozgásokra nem érdemes számítani.
5. Drága? Keressünk alternatívát!
Megláttuk a főoldalon lévő sliderben álmaink termékét, de túl magas áron kapható? Nézzük meg, melyek azok a tulajdonságok, amik legjobban tetszenek benne, majd az összes termékre állítsunk be szűrőt a legfontosabb feltételekkel és válogassunk hasonló termékek közül. Szinte biztos, hogy találunk egy ideálisát.
6. Nincs raktáron? Sebaj.
Mozgalmas időszakokban (pl. karácsony, húsvét) rendkívüli a keresletnövekedés. Ezáltal sok esetben kiürülnek a készletek. Ilyenkor érdemes más oldalakon is körbe nézni, mivel a gyártó több kereskedővel is kontaktban van.
7. Fizessünk online!
Feltételezve, hogy megbízható webshopot választottunk, fizessünk bátran online! Ez több előnnyel is járhat, mint például:
- Nem kell utánvét díjat fizetni. Rendelésenként több száz forintot spórolhatunk.
- Amint kifizettük a rendelést, létrejön egy vásárlói szerződés, mely keretében jogilag védettek leszünk.
- És persze végül, de nem utolsó sorban a vásárlást is fel lehet így gyorsítani.
Az online vásárlás számos előnnyel jár, de ne feledkezzünk meg a kis boltokról, az egyéni vállalkozásokról, és a kistermelőkről se. Ezeknek a szempontoknak a figyelembe vételével hajtsuk végre a következő vásárlásunkat!