Nemcsak a vendéglátásban és a turizmusban okoz hatalmas károkat, de a kereskedelem is megsínyli a vírushelyzetet.
A teljes kiskereskedelmi forgalom tavaly 0,2 százalékkal csökkent, az élelmiszerkereskedelem éves szinten 3 százalékkal nőtt. Jelentős életmódbeli változások is átformálták a szektort: az emberek a pandémia hatására jóval többet vásároltak online, bár még így is messze elmaradunk az európai átlagtól. De többen választották az egészséges élelmiszereket is, mint a járvány előtt, ugyanakkor a prémium élelmiszerek eladása csökkent, míg sok termék ára emelkedett.
De a többi kereskedelmi szektorban is változás állt be a vírusnak köszönhetően: a tavalyi 0,4 százalékos visszaesés jelentős fordulat a 2019-es 9,2 százalékos növekedéséhez képest – írja az Euler Hermes.
Az oldal közleményében kifejti, hogy megnövekedett a kereslet az elektronikai-, a lakberendezési-, és a fitnesztermékekre, valamint a barkácsárukra is. Eközben sokkal kevesebb ruhát és cipőt vettek a magyarok, ahogy az üzemanyag kiskereskedelemben is elég komoly visszaesés volt látható. Előbbi, vagyis a ruhaipar a turizmus és vendéglátás után a harmadik helyen áll a vesztes ágazatok listáján, ami elég ahhoz, hogy megszűnjön négy üzletlánc is:
Ezek pedig a Vagabond, a Promod, a Camaieu és a Cosmos City.
Ahogy arról már korábban írtunk, a Kaposvár Plázában már bezárta kapuit a Cosmos.