Nemrégiben a Nemzeti Sportnak adott interjút Palkovics László kormánybiztos, melyben felvázolta a magyar autó- és motorsport jövőjét. Hogy mindehhez mi kell és egyáltalán maga a terv lehetséges e, felkerestük a Kaposvári Autósport Egyesületet, akik boldogan merültek el velünk a témában.
Felújítják a Hungaroringet, építenek egy MotoGP pályát, létrehoznak egy ügynökséget az autó- és motorsport, az állam és a piac összekapcsolására és magyar versenyzőket szeretnének 10 éven belül a MotoGP-ben és a Forma 1-ben. Ezek az alappillérek a kormánybiztos szerint, amely elsőre igencsak merész tervek, ám a Kaposvári Autósport Egyesület elnöke úgy gondolja, közel sem megvalósíthatatlanok.
- Az ország északkeleti régiójában tervezett MotoGP pálya már önmagában hatalmas előrelépés - kezdett bele Feitner Viktor, az egyesület elnöke. Ugyan a mogyoródi pálya is alkalmas lenne MotoGP futamok rendezésére, hiszen korábban is volt már erre példa, de ez mindenképp a magyar pályaválaszték színesítésének tudható be, mely a következő lépés ahhoz, hogy a MotoGP-n és a Forma 1-en kívül más, neves nemzetközi autó- és motorsport sorozatot csábítsunk hazánkba.
Ezek a pályák valóban hozzásegíthetnek minket ahhoz, hogy 10 éven belül magyar indulók is legyenek a legnagyobb sorozatokban?
- Mindenképp. Az ötlet jó, ha megvalósul az még jobb, hiszen nem nagyon jellemző hazánkra, hogy bármiféle állami támogatással tudjon valaki versenyezni. Jelenleg is rengeteg tehetséges pilótánk van, például Michelisz Norbi vagy Kiss Norbi, akik már számtalan nemzetközi győzelemmel bizonyították rátermettségüket. Mára már ott tart az anyagi vonzata az autóversenyzésnek, hogy a tehetséges, fiatal hazai sportolókat kell, hogy segítse az állam, hiszen a pénzügyi finanszírozása a sportnak a legnehezebb része, elég csak egy szezonra gondolni, nemhogy egy teljes pályafutásra.
Akkor csak pénz kell a tehetségeknek?
- Szerintem azért nem feltétlenül a pénz az első, amivel lehet segíteni. Nyilván mindennek értéke van, legyen az üzemanyag, gumi vagy a pályabérlés, így ha a jövőben állami tulajdonú pályák épülnek, ahol a tehetségek egy regisztrált engedéllyel pályabérleti díj nélkül edzhetnének, már az is hatalmas előrelépés és segítség lenne. A lehetőség ott van, tehetséges pilótákból Dunát lehetne rekeszteni, a támogatás várat magára.
Mikor kellene nekiállni a fiatalokat felkarolni?
- Kicsit kisarkítva egy lépéssel azelőtt, mielőtt az ember az eszét tudja. Nem lehet eleget edzeni ebben a sportban, bár sokat halljuk mi versenyzők, hogy ó mi ebben a nehéz, beülsz és vezetsz. Pedig rengeteg nagyon fontos tényező van mind az autó, mind pedig a motorsportban, melynek jelentős hányadát a folyamatos gyakorlással lehet fejleszteni, amire ahogy már korábban mondtam, egy ingyenesen használható állami pálya tökéletes lenne. De mi itt Kaposváron, a Kaposvári Autósport Egyesületként is fogunk lehetőséget biztosítani erre a közeljövőben.
Kaposváron ti milyen lehetőségekkel tudnátok segíteni az autósportok szerelmeseit?
- Több ötletünk is van arra, hogy miként tudjuk közelebb hozni az emberekhez például a rallyversenyzést. Dolgozunk még a koncepción, ezért konkrétumokat még nem árulnék el nektek, viszont annyit fontos kiemelnünk, hogy idén csak egyesület által leadott nevezéseket fogadnak már el a versenyeken, így a helyi versenyzőknek ezt tudjuk biztosítani sőt, a rendezvényeinken meg is tudnak majd jelenni ők is a versenyautóikkal együtt.
Kicsit elkanyarodva a témánktól, titeket hogy érintett a járványhelyzet?
- Ahogy mindenkit, rosszul. Hiányzik nekünk is nagyon az edzés és a versenyzés is, de mi is úgy vagyunk vele, hogy az egészség mindennél fontosabb. Türelmesek vagyunk, pedig utoljára november 17-én ültünk versenyen autóba, ám szerencsére az enyhítéseknek köszönhetően most újra edzésbe állhatunk. Erre majd meghívunk titeket is!
Megyünk is!