2019. 12. 23., Hétfő, 13:41

Postásnak adva ki magát csalta ki az idősek nyugdíját

Postás-ellenőrnek adta ki magát egy 45 éves férfi Kaposváron, és arra hivatkozva csalta ki az idősek nyugdíját, hogy a pénzük hamis.

Kaposváron, 2019 novemberében és decemberében egy akkor még ismeretlen férfi magát postás-ellenőrnek adta ki, és arra hivatkozva kérte el az idős sértettek nyugdíját, hogy a pénz feltehetően hamis. Miután megszerezte tőlük a pénzt, elmenekült a helyszínről.

A nyomozás során a rendőrök beazonosították, majd 2019. december 18-án, Bőszénfán fogták el a bűncselekmény elkövetésével gyanúsítható siklósnagyfalui lakost. A Kaposvári Rendőrkapitányság munkatársai a 45 éves férfit - bűnügyi őrizetbe vétele mellett - kifosztás bűntett elkövetésének megalapozott gyanúja miatt gyanúsítottként hallgatták ki. A nyomozók előterjesztést tettek a gyanúsított letartóztatásának indítványozására, amit a Kaposvári Járásbíróság 2019. december 20-án rendelt el.

A Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság tanácsai: 

A bűnelkövetők mindig a leggyengébb ellenállást keresve követik el cselekményeiket, ezért ejtenek tévedésbe gyermekeket, nőket és egyedül élő, védekezésre képtelen időseket.

Módszereik eltérőek, azonban céljuk minden esetben az idős ember pénzének, értékeinek megszerzése. Egyesek magukat a nyugdíjbiztosítási igazgatóság, az önkormányzat munkatársainak kiadva jutnak be az idős emberek lakásába, ahol „egyszeri, különleges támogatást adnak az ott lakónak”, vagy nyugdíjemelésre hivatkoznak.

Általában nagy címletű pénzzel fizetnek, így a nyugdíjas kénytelen pénzt visszaadni, ilyenkor kifigyelik honnan vette elő a pénzét. Ezt követően a figyelmet elterelve – vizet kérnek, mosdóba mennek, meg akarják vizsgálni a nyugdíjas szociális körülményeit, az egész lakást, házat, a gyógyszereke – egyikük a már felderített helyről eltulajdonítja a megtakarított pénzt, esetleg az ott lévő egyéb értékeket.

Másik trükk szerint az elkövetők valamely szolgáltató – víz, gáz, áram, távhő, kábeltelevízió, telefon – munkatársának adják ki magukat és rutin ellenőrzésre hivatkozva jutnak be a lakásba, majd ott egyikük eltereli a házigazda figyelmét, míg a másik kutatást végez a lakásban, és pénzt, ékszereket tulajdonít el, ugyanis ezek nem foglalnak nagy helyet, feltűnés nélkül el lehet azokat vinni. A lopással okozott kárt még azzal is fokozhatják, hogy az „ellenőrzésért” pénzt kérnek.

A fenti bűncselekmények egészséges bizalmatlansággal, odafigyeléssel megelőzhetők!

  • A kertkaput, a lakásajtót minden esetben tartsák zárva, így tudják megválogatni azt, hogy kit engednek be a lakásukba, ingatlanukba. Lakótelepi lakás esetében mielőtt bárkinek ajtót nyitnának, a kitekintő nyíláson át nézzék meg ki akar Önökhöz bemenni. A bejárati ajtót minden esetben fel kell szerelni biztonsági lánccal, amely használata során megóvja az ott lakót attól, hogy illetéktelenek erőszakkal bemenjenek a lakásba.
  • Mind a nyugdíjbiztosítási igazgatóság, mind a szolgáltatók munkatársai – a szolgáltató által kiállított – sorszámozott, arcképes igazolvánnyal rendelkeznek! Ezek az igazolványok a legtöbb esetben csak személyi igazolvánnyal együtt érvényesek, és azokat az alkalmazottaknak felszólítás nélkül fel kell mutatniuk. A közműszolgáltatók munkatársai egységes formaruhát viselnek. Abban az esetben, ha mégsem teszik meg kell kérni őket arra, hogy igazolják magukat. Ha a felszólításnak nem tesznek eleget nem szabad beengedni őket az udvarba, a lakásba.
  • A szolgáltatók munkatársai csakis a lakók hibabejelentésére érkeznek, esetleg a mérőórák ellenőrzése céljából kereshetik fel a lakosságot, de a legtöbb esetben előre, postai úton jelzik annak várható időpontját. Ezekben az esetekben is kérni kell az igazolványukat.
  • A legtöbb szolgáltató üzemeltet egy, a lakosság által ingyenesen hívható telefonvonalat, ahol meg lehet kérdezni azt is, hogy a kapuban, az ajtóban álló – magát az adott szolgáltató munkatársának mondó – személy valóban annak a cégnek a munkatársa-e.

E bűncselekmény megelőzésével kapcsolatban tudni kell, hogy a nyugdíjbiztosítási igazgatóságtól csak és kizárólag az ellenőrzési osztály munkatársai végeznek helyszíni környezettanulmányt. Ők is arcképes igazolvánnyal rendelkeznek, pénzt nem adnak, és nem fogadhatnak el. Minden egyéb nyugdíjjal kapcsolatos ügyintézés a megyei nyugdíjbiztosítási igazgatóságon történik. A szolgáltatók közüzemi díjaikat ma már kivétel nélkül postai úton szedik be, az esetleges javítási szolgáltatás díját pedig csakis a magát – a szolgáltató által kiállított – arcképes igazolvánnyal igazoló, a szolgáltató által kiadott hivatalos számlát átadó munkatárs részére szabad átadni.

Tetszett a cikk? Ne maradj le rólunk! Kövess minket Facebook oldalunkon: