Az online nyelvoktató rendszereket 2 nagy csoportra oszthatjuk, talán ez a felosztás mutatja meg a legjobban azt, hogy mivel is találjuk szembe magunkat, amikor egy keresőbe beírjuk azt, hogy “online english learning”.
A szoftverek egyik csoportja az, ami leginkább arra szolgál, hogy a diákok otthon, akár TV-nézés közben tudjanak nyelvet tanulni. Ezek az oktatómegoldások általában applikációk, amelyek modern, letisztult, érdekes, egyszerű formában tanítják a nyelveket, akár egy applikáció alkalmas több, általában népszerű nyelv oktatására is. Az applikációk megjegyzik, hol fejeztük be az előző tanulásunkat, így bármikor - akár mondjuk az esti tanulás után a reggeli metrón - vissza tudunk térni. Fontos eleme ezen rendszereknek az egyszerűség, ami a tanulás hatékonysága ellen hat, viszont ezen szoftverek legnagyobb vonzerejét adja, a felhasználó megnyugszik, hogy ma is tett valamit a tanulmányi előrehaladása végett. Sajnos a legritkább esetben van arra precedens, hogy valaki megtanuljon egy nyelvet segítségükkel, sokkal inkább az említett megnyugtató érzés előidézése a cél.
A nyelvoktató rendszerek másik csoportja a főleg weboldali megoldásokat alkalmazó online oktatórendszerek, amelyek célja a nyelvtankönyvek hatékonyságát legalább visszaadni, de inkább fokozni. Itt a tanulás az előző esettel szemben jelentősen nagyobb koncentrációt igényel, zavaró lehet egy bekapcsolt TV, illetve a tömegközlekedési eszközökön sem feltétlenül megvalósítható használatuk. Népszerűségük alacsonyabb, mint a nyelvtanuló appoknak, mivel itt tényleges erőkifejtés szükséges ahhoz, hogy használja a diák a szoftvert, viszont tényleges eredménnyel számolhat a végén.
A két rendszer vegyítésére jött létre az ILATalent szoftvere, egy hosszabb fejlesztés eredményeként. A rendszer egyik fő eleme a nyelvtanulás egy úgynevezett E-Tanár segítségével. Az E-Tanár felügyeli a diák tanulását, ha a tananyagot követő feladatokban hibát vét, azonnal figyelmezteti, hasonlóan egy kontaktórához, amikor a diák a tanára instrukcióit meghallgatva halad előre. A szoftver ezen része összetett és komoly figyelmet igényel, illetve tisztában kell lennünk azzal, hogy a visszajelzések objektívek, vagyis ha egy rossz nap végén állunk neki tanulni, nem fog a kedvünk miatt csak jó visszajelzést adni. A szoftver ezen része több diákot hozzásegített már ahhoz, hogy középfokú angol nyelvvizsgát tegyen, hatékonysága igazolt.
Emellett kifejlesztésre került egy játék opció az ILATalent szoftveren belül, ami az előző E-tanári résszel párhuzamosan működik és célja a játékos élményt biztosítani a megszerzett tudásra alapozva. A diákok egymással versenyeznek, egy adott lecke tananyagából tesz fel 4-4 kérdést, amire a 2 diák válaszol, a több kérdésre jól válaszoló diák nyer. A játék optimalizálja a kérdésszámot, a válaszadásra rendelkezésre álló időt, illetve a számtalan olyan paramétert, ami a sikerélményt segíti elő.
Összefoglalva megállapíthatjuk, hogy többfajta szoftvermegoldás létezik a piacon arra, ha nyelvet szeretnénk tanulni, azonban érdemes az elején világosan megismerni saját céljainkat, és kiválasztani azt a megoldást, ami a legtöbbet nyújtja tanulásunkhoz.