Repülőgép szimulátorok elsődleges kezelőszerveinek mágneses technológián alapuló fejlesztése” címmel 206,88 millió Ft vissza nem térítendő támogatást nyert a konzorciumban induló Vatner Ipari, kereskedelmi és Szolgáltató Kft., valamint PearWilliams Hungary Kft.
A „Vállalatok Kutatás, Fejlesztés Innováció tevékenységének támogatása” témakörben pályázati felhívás jelent meg az Új Széchenyi Terv keretében. A felhívás alapvető célja hogy a hazai vállalkozások számára jelentős szellemi hozzáadott értéket tartalmazó új, piacképes termékek, technológiák és ezek prototípusai kifejlesztésének megvalósítására támogatást nyújtson, a versenyképességet növelő vállalati kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységek elősegítése érdekében.
Az NKFI alapból megvalósult projekt célja, egy új technika kifejlesztésével, a repülőgép szimulátorokban használatos elsődleges kezelőszervek új generációjának létrehozása, melyek megfelelnek az ICAO által újonnan megfogalmazott ajánlásnak, bővítve ezzel az elsődleges kezelő szervek által szimulált paraméterek körét.
A jelenlegi validációs rendszer nem követeli meg, hogy az elsődleges kezelőszervek olyan paramétereket is szimuláljanak, mint a rezonancia és a csillapítás, mely paraméterek a fent említett ICAO ajánlás ipari szabvánnyá válásával a későbbiekben elősegítik a repülés biztonságot, javítják a képzések minőségét és a szimulátorok élethűségét.
A projekt keretein belül, egy újonnan kifejlesztett technológiára alapozva történik az „új generációs” kezelőszervek vezérlése. A „sidestick” rendszerű kezelőszerv elsősorban számítógép vezérelt repülőgépek irányításának szimulációjára lesz alkalmas. Célunk hogy az eszköz paraméterei rugalmasan konfigurálhatók legyenek és a vezérlés kellőképpen gyors legyen. A projekt keretein belül elkészül továbbá a hatósági jogosításhoz elengedhetetlen QTG (qualification test guide) szoftver rendszer is, mely a szimulátor részegységeinek minőségbiztosítását valósítja meg és az illetékes hatóságok által előírt tesztek végrehajtását biztosítja.
A termék jelentős piaci potenciálját leginkább az támasztja alá, hogy az eddigi tapasztaltok szerint, ICAO által hozott ajánlások idővel ipari szabványokká válnak, ezáltal az EASA általi hatósági jogosítás során kötelezővé válik az olyan elsődleges kezelőszervek beépítése a repülőgép szimulátorokba, melyek a fent említett paraméterekkel rendelkeznek.
A kínált technológiával előállított szimulátor alkatrészek hiánypótlók lennének a piacon, és hosszútávon elősegítik az ICAO egyik legfontosabb célkitűzését, miszerint az oktatáson keresztül kívánja növelni a repülésbiztonságot. A projekt várható befejezésének ideje: 2018. december 31.