2024. 02. 02., Péntek, 14:45

Egy kutatás szerint befolyásolja iskolai sikereinket a nevünk

Minden szülő azt reméli, hogy a gyermeke egy nap sikeres felnőtt lesz. Gondoltad volna, hogy akár már a név is szerepet játszhat ebben?

Persze nem azt állítjuk, hogy érvényes lenne a mondás: Nomen est omen (nevében a sorsa) - hiszen megannyi dolog befolyásolja azt, hogy egy kisgyerek milyen felnőtté válik majd - a neveltetés, a gének, a környzet, a személyisége, és persze nem utolsó sorban, a szerencse - és mégis, A Colorado Egyetem kutatása szerint akár a név is befolyásolhatja, hogy egy gyerek sikeres lesz-e. 

Talán iskolai előmenetelünkért és sorsunkért nevünk is felelős lehet, és nem csak a szerencsén, vagy a kemény munkán múlik. 

A Colorado Egyetem professzora, Jeffrey Zax és Alexander Cauley végzős hallgató arra a megállapításra jutott, hogy befolyásolhatja sikereinket a nevünk, méghozza az, hogy a vezetéknevünk hol szerepel az ábécében.

Azokat ugyanis, akiknek neve az ábécé második felében szerepel, a tanárok hajlamosak negatívabban látni, és ez a jelenség egészen korai életkorban kezdődik.

Ha az Ön neve az ábécé végén van, kevésbé valószínű, hogy a tanárok kiváló tanulóként azonosítják

- mondta Zax.

Zax és Cauley 2017 januárjában mutatta be a témával kapcsolatos tanulmányát az Allied Social Sciences Association-nek.

A vizsgálathoz a csapat 3281 férfi adatait használta fel egy wisconsini székhelyű longitudinális vizsgálatból, amelyben vizsgálták résztvevőket a középiskolai eredményeit.

Az adatok között olyanokat vizsgáltak, akik IQ-ban, tanulmányi teljesítményben és más területeken közel azonos erdeményekkel rendlekeztek, de ábécé szerint eltérő vezetéknevük volt. Ezután összehasonlították a résztvevők tanulmányi és az életben elért eredményeit.

"Statisztikailag mindig két-két embert mértünk össze, akik nagyon hasonló adottságokkal, és körülményekkel rendelkeztek" - mondta Zax.

"Szinte mindenben hasonlóságot kellett, hogy mutassanak: IQ-szintben, tanulmányi teljesítményben - összesen abban voltak mások, hogy egyiküknek az ábécé elején található kezdőbetűvel kezdődött a neve,  a másikuknak nem." 

Azt az illetőt, akinek a neve kezdőbetűje az ABC elején található betűvel kezdődött, lényegesen nagyobb valószínűséggel jelölték informálisan a tanárok kiváló tanulónak.

Sőt, a kutatók úgy találták, hogy a név-ábécé összefüggés, amelyet az „ábécé” alkotott, nem csak az osztályteremben volt érvényes, hanem a karrier korai szakaszában is meghatározó volt.

Az eredmény minket is mellbe vágott. - mondta Zax. Körülbelül 10 százalékkal csökken annak a valószínűsége, hogy kitűnő tanulónak ítélnek, ha Norton a vezetékneved mintha Clarknak hívnak.

Szerencsére - mondták, mire az ember eléri a felnőttkor derekát, a probléma megszűnik, feltehetően azért, mert az ábécé hatásait "felváltják azok a tényezők, amelyek közvetlenül kifejezik a képességeket" - állapították meg a cikk szerzői.
 

"A jó hír az, hogy az általunk látott hatások a 30-as évek közepére szertefoszlanak" - mondta Zax. 

Tetszett a cikk? Ne maradj le rólunk! Kövess minket Facebook oldalunkon: