2023. 01. 17., Kedd, 10:08

A tárolótartályok szennyezték a környezetet, ezért megtisztítják a taszári repülőteret

A katonai repülőtér területén két üzemanyagtelep szolgálta ki a közúti és vasúti üzemanyag beszállítását, lefejtését, szétosztását, ugyanitt föld alatti tartályokban tároltak benzint, gázolajat és kerozint. A tárolótartályok műszaki állapota az idők során leromlott, a bennük tárolt szénhidrogén pedig szennyezte a talajt és a talajvizet - közölte a Honvédelmi Minisztérium.

A környezeti szennyeződés megszüntetésének alapfeltétele a szennyező források − a tartályok − felszámolása volt, amit a szennyezett talaj és talajvíz megtisztítása követett. A projekt a tervezéssel és az előkészítő munkákkal még 2019-ben kezdődött, majd 2021 közepétől kezdetét vette a szennyezett terület kármentesítése. A tartálybontás után a szénhidrogénnel átitatott talajt kitermelték és a repülőtér kifutópályájára terítették, ahol a későbbiekben mikrobiológiai lebontással tisztítják meg. A nyitott munkagödrökből a szennyezett talajvíz tisztítása mobil víztisztító berendezéssel történik, a vizet megtisztítás után a Taszári-vízfolyásba vezetik. Ezután a megtisztított talajt visszatöltik, humuszt terítenek rá, és füvesítik a területet.

A kármentesítési munkák lezárását követően talajvízfigyelő kutakat alakítanak ki, amelyek célja a kármentesítés hatékonyságának nyomon követése szabályos időközönként vízmintavétellel és laboratóriumi vizsgálattal. Kiemelték: a szennyezett területeken a kedvezőtlen környezeti hatások megszüntetését és a kármentesítést a rendeletek előírásai és a Somogy Vármegyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztály, illetve a Baranya Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság hatósági kötelezései alapján végzik a szakemberek.

A polgári terminál épülete egy évekkel ezelőtti fotón. A bázis java része már lepusztult állapotban van.

 

Várhatóan év végéig tart a kármentesítés

A taszári repülőtér üzemanyagtelepeinek kármentesítési beavatkozási programja várhatóan 2023 végén zárul. A kármentesítési beavatkozást a Terra-Log Mélyépítő Kft. és a Dél-Alföldi Környezettechnika Kft. alkotta konzorcium végzi közbeszerzési eljárást követően kötött szerződés alapján. A taszári kármentesítési munkák az Európai Unió és Magyarország kormánya támogatásával valósulhatnak meg, összesen 4,1 milliárd forint vissza nem térítendő forrásból. A Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program keretében megvalósuló projekt a Honvédelmi Minisztérium gyakorlatában nem egyedülálló. A tárca Taszár mellett jelenleg további három kármentesítési KEHOP-programot is koordinál országszerte, valamint a 2007 és 2015 közötti időszakban öt helyszínen zárt sikeres kármentesítési munkálatokat, hozzájárulva felszíni és felszín alatti vizeink állapotának javításához − áll a közleményben.

 

A délszláv háború alatt innen szálltak fel a NATO bombázói

Az Országgyűlés 1995 novemberében engedélyezte az amerikai és a NATO-alakulatok áthaladását és állomásoztatását Magyarországon. Az amerikai erők ekkor a kalocsai repülőtér, a sármelléki repülőtér, a kiskunlacházi repülőtér és a taszári repülőtér lehetőségeit vizsgálták meg, és végül a kifutó hossza és a reptér elhelyezkedése miatt Taszár mellett döntöttek. A Magyar Légierő itt állomásozó alakulatai ekkor a pápai katonai repülőtérre költöztek.

Az amerikaiak délszláv missziójának központjaként 1996-tól egy ideig a Predatorok bevetési bázisaként, valamint kiképzőközpontként is funkcionált.

A komplexum átlagosan nagyjából húszezer embert szolgált ki egyszerre, amibe a katonai és a civil személyzeten, valamint a bevetésre induló, illetve onnan ide pihenni visszatérő vagy itt kiképzésen részt vevő katonák is benne vannak.

1996-ban az akkori amerikai elnök, Bill Clinton is ellátogatott Taszárra. 2003-ban felmerült, hogy az amerikai hadsereg itt is képezne iraki rendőröket, de ebből végül nem lett semmi. A délszláv misszió sikerével a légi bázis fenntartása okafogyottá vált, ezért a bérleti szerződést felmondták, a reptér kiürítése után, 2004. június 30-án pedig ünnepélyes keretek között levonták az amerikai zászlót, és visszaadták a területet a Magyar Honvédségnek.

A magyar hadsereg 2005. október elsejével gazdasági megfontolásból teljesen bezárta a repteret, ami azóta is szinte teljesen kihasználatlanul áll. 2009-ben a repteret üzemeltető Taszár Airport Kht. is megszűnt.

Tetszett a cikk? Ne maradj le rólunk! Kövess minket Facebook oldalunkon: